Mobil-enheders andel af klik i nyhedsbreve

Flere og flere læser mails på mobilen, men hvor stor en del udgør disse brugere egentlig?
Jeg har kigget lidt på tallene for et af vores seneste Webopskrifter-nyhedsbreve, og de viser følgende:

  • 11,5% af de unikke klik i nyhedsbrevet kom fra mobile enheder (mobiltelefoner og tablets).
  • 7,7% af det totale antal klik i nyhedsbrevet kom fra mobile enheder.

Hvad fortæller disse tal så?
For det første synes jeg at 11,5% er et ganske højt tal, som viser at afsendere af nyhedsbreve skal tage mobilbrugerne alvorligt. Desuden vil mobil-enhedernes andel af den samlede trafik helt sikkert stige.

I det konkrete tilfælde er forskellen i andel af de unikke klik (11,5%) og andel af de totale klik (7,7%) også bemærkelsesværdig. Lidt groft sagt fortæller det nemlig at mobilbrugere typisk kun klikker en enkelt gang på et link i nyhedsbrevet, hvorimod computer-brugere er mere tilbøjelige til at klikke flere gange. Jeg tror forklaringen skal findes på den side, som brugerne kommer til når de klikker i nyhedsbrevet. Denne side kunne nemlig godt være mere ”mobilvenlig”, så hvis mobilbrugerne har fået en dårlig oplevelse med siden allerede ved første klik, så klikker de ikke igen.

Som konsekvens af dette har vi igangsat arbejdet med at lave en mere mobilvenlig version af Webopskrifter.dk

Update: Tal for mobil-enhedernes andel af klik i et andet nyhedsbrev

Tallene for et andet nyligt udsendt Webopskrifter-nyhedsbrev (sendt ca. 1 måned tidligere) ser således ud:

  • 14,6% af de unikke klik i nyhedsbrevet kom fra mobile enheder (mobiltelefoner og tablets).
  • 10,7% af det totale antal klik i nyhedsbrevet kom fra mobile enheder.

Mobil-enhedernes andel af antal klik, svinger altså fra nyhedsbrev til nyhedsbrev. Formentlig hænger det sammen med hvor mobilvenligt nyhedsbrevets budskab og opsætning er. F.eks. tror jeg at et “se det flotte tøj”-budskab vil give en højere andel af klik fra mobile enheder end “køb det flotte tøj”, fordi smartphones stadig primært bruges til at surfe – ikke til at købe. Et købsfokuseret budskab i nyhedsbrevet, vil måske få mobilbrugerne til at synes at det er for besværligt at købe på mobilen, og så undlader de helt at klikke. Jeg har dog endnu ikke statistik der understøtter denne tese.

Hvor stor en del af dine modtagere læser/klikker i dit nyhedsbrev på mobilen? Har du optimeret dit nyhedsbrev og hjemmeside til mobilenheder? Smid en kommentar.

2 tanker om "Mobil-enheders andel af klik i nyhedsbreve"

  1. En ting er naturligvis andelen af klik fra mobile enheder, en anden er andelen af salg (som i min optik er langt mere interessant).

    Jeg er overbevist om, at vi stadig har en udfordring i forhold til, at få opdraget folk til, at gennemføre et køb online gennem deres mobiltelefon.

    Vi kan dog hurtigt blive enige om, at man bør have fokus på de mobile enheder, som kommer til at fylde mere og mere.

    Tør man spørge, hvor mange I udsender nyhedsbreve til? (bare ca. – tænker på hvor repræsentativ kilden er).

  2. Hej Jacob,

    Det pågældende nyhedsbrev blev sendt til ca. 220.000 modtagere.

    Rent statistisk ville det være en fordel at have tal fra flere forskellige nyhedsbreve, da nyhedsbrevets budskab ikke blot påvirker den generelle åbnings- og aktivrate, men sandsynligvis også mobilbrugernes andel (nogle budskaber er formentlig mere mobilvenlige end andre). Jeg skal nok opdatere når jeg har flere tal, men indtil da synes jeg at ovenstående giver en ganske god indikation af at mobilbrugere allerede nu udgør en stor andel.

    Vi er helt enige om at konverteringer er mere interessante end klik, men min pointe var også netop at konvertering fra klik til f.eks. salg, kræver at hjemmesiden/landingpagen er mobilvenlig.

    Sender du selv nyhedsbreve, og har du nogle erfaringer i forhold til mobilbrugere?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *