Konverteringsoptimering: “Ja tak”-tekst på landingpages eller ej?

Vi har netop kørt en lead-kampagne, hvor brugerne kunne udfylde en kontaktformular på en landingpage, og derved deltage i en konkurrence og samtidig blive ringet op angående et uforpligtende tilbud.

Vi havde på forhånd store forventninger, da den type kampagner plejer at køre godt. Vi blev dog ganske overraskede.

Denne kampagne viste sig nemlig at konvertere meget dårligere end ventet. Det kan der være mange grunde til, og det skal med det samme siges, at vi ikke har haft mulighed for at teste alle muligheder til bunds. Jeg mener dog alligevel at kunne drage nogle konklusioner på baggrund af den indsamlede statistik og min mavefornemmelse.

Af hensyn til den pågældende annoncør, kan jeg desværre ikke vise landingpagen, men den viste meget tydeligt konkurrencen. Længere nede på siden var der information om selve produktet. Over formularen stod så overskriften “Kontakt mig for et uforpligtende tilbud” efterfulgt af følgende tekst:

JA TAK, jeg vil gerne have et uforpligtende tilbud på [PRODUKT] fra [FIRMA]. Samtidig er jeg med i konkurrencen om [PRÆMIE].

På denne type kampagner, er der ingen tvivl om, at det er konkurrencen, der får brugerne til at udfylde formularen. Vi prøvede derfor at fjerne teksten “JA TAK, jeg vil gerne have et uforpligtende tilbud på [PRODUKT] fra [FIRMA]”, men bibeholdt “Kontakt mig…”-overskriften.

Denne ændring viste sig at forbedre landingpagens konvertering markant – mere end en fordobling. Personligt tror jeg derfor, at formuleringen “Ja tak” bærer en stor del af skylden for den lave konvertering. Det virker måske mere forpligtende at sige ja tak til noget.

Hvis man som os bliver afregnet pr. konvertering på landingpagen, er det naturligvis en fordel at undgå elementer der forringer landingpagens konvertering. I dette tilfælde havde det altså været en fordel at undgå formuleringen “Ja tak…”. Set fra annoncørens synsvinkel er dette dog ikke nødvendigvis tilfældet. Det kan jo være at denne formulering giver dem en bedre lead-kvalitet. Det ligger dog uden for denne test.

Hvad er din erfaring med “Ja tak”-tekster eller lignende formuleringer?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *