Sæsonaktuel markedsføring

Forleden dag kørte vi en kampagne for et større dansk havemagasin, i nyhedsbrevet for Webopskrifter. Vi har kørt samme kampagne flere gange tidligere, og ved at den passer rigtig godt til målgruppen. I denne omgang blev resultatet dog væsentligt dårligere end da vi kørte kampagnen tidligere på året.

Ca. 56% dårligere, når der korrigeres for at vi netop har kørt kampagnen før, og der derfor vil være nogle brugere, som allerede har taget imod tilbuddet tidligere! Jeg er overbevist om at den primære årsag er, at havemagasiner ikke er nær så aktuelle i starten af september, som de er henholdsvis i slutningen af marts og slutningen af juni.

Der er selvfølgelig også andre faktorer der kan spille ind, såsom forskelle i tekster. Men i dette tilfælde er forskellen så markant på både åbningsrate, aktivrate og (til dels) konverteringsrate, at jeg sikker på sæson er den vigtigste faktor.

Denne tese understøttes af tallene for de to udsendelser af kampagnen i henholdsvis juli og oktober 2009. Også her var oktober klart dårligere end juli (75% dårligere).

Der er sådan set ikke noget mærkeligt i at en kampagne for et havemagasin performer bedre om foråret og sommeren, hvor brugerne er interesseret i hvordan de kan indrette, forbedre og bruge haven. I modsætning til efteråret, hvor havearbejdet i højere grad handler om oprydning og klargøring til vinteren.

Jeg blev dog alligevel lidt overrasket over, at der var stor forskel.

Hvad kan du bruge det til?

Hvis du hverken sælger havemagasiner eller andre have-relaterede varer, spørger du måske dig selv, hvad du kan bruge dette indlæg til.

Du har måske nogle andre varer, som også er udsat for sæsonudsving, så sørg for at “time” din markedsføring, så den passer optimalt med disse sæsoner. Det gælder både tidspunktet for markedsføringsaktiviteten, men også budskabet.

Eksempel:

Forestil dig en vare som mælk. Jeg går ud fra at efterspørgslen efter mælk er nogenlunde konstant hele året. Men måske kunne man øge salget om sommeren ved at fokusere på muligheden for at bruge mælk i forfriskende smoothies. Og om vinteren kunne man fokusere på varm kakao eller risengrød.

Hvad mener du?

Hvordan påvirker sæsonudsving din forretning, og hvordan arbejder du med sæsoner i din markedsføring? Er sæsonudsving fuldstændig ligegyldige for dig eller har de stor betydning? Smid en kommentar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *